zondag 12 juli 2015

To Everyone Who Hates Make-Up

Velen vrouwen zijn dol op make-up. Ik ben één van die vrouwen. Maar blijkbaar is deze maatschappij zo verwarrend als wat. Als je geen make-up op hebt ben je "lelijk" en lijkt het alsof je niet om jezelf geeft. Maar als je je zelf opmaakt met make-up kijken sommigen mensen je anders aan en roepen ze dingen als: "Je bent al mooi genoeg, waarom moet je dan zoveel make-up opdoen?" I'm done with this.


In het begin van het schooljaar gingen we voor een midweek naar Londen. Onderweg terug had ik geen tijd om op de hotelkamer mijn make-up te doen, dus besloot ik het maar op de boot te doen (want wat kan je beter doen op een bootreis van 8 uur?) Iedereen keek me al raar aan toen ik mijn toilettas met make-up erbij pakte.
"ZOVEEL?!" Uhm, ja hallo? Dat viel ook weer mee hoor.
"En hoe lang doe je over opmaken?"
"Ongeveer een kwartier, twintig minuutjes."
"ZO, DAT IS VEEL!" Nou, nee. Ik ben geen extremist hoor. Als je een kandidaat zoekt voor Snog, Marry, Avoid moet je naar iemand anders.
"Weet je hoe slecht make-up is voor je huid?"
"Het is alleen slecht als je je gezicht niet genoeg wast", antwoordde ik netjes en geduldig.
En toch krijg ik dan vieze gezichten terug.

Ik snap ten eerste niet dat het mensen iets aangaat wat ik met mijn gezicht doe. Ook al zou ik heel mijn gezicht eronder tatoeëren, het gaat anderen nog steeds niks aan. Als mijn gezicht jou niet aanspreekt en je vindt het lelijk dat ik make-up op heb, kijk dan de andere kant op. Ik vind het leuk om op mijn gezicht make-up te smeren, dus waarom is het dan niet sociaal geaccepteerd? Ik kan ook creatief zijn met make-up. Ik kan uren op het internet naar iemands anders make-up kijken en het namaken en ga zo maar door. Ik kan mij ermee uiten en iedere dag kan ik weer eens iets anders doen. Ik word er gelukkig van en blijkbaar stoort dat andere mensen?

Dan is mijn vraag aan alle idioten in deze wereld die make-up slecht vinden: wat is er slecht aan make-up? Dat lulverhaal dat het slecht is voor je huid geloof ik niet. Ik was mijn gezicht twee keer per dag met de juiste producten en ik merk zelf dat mijn huid er niet slechter door word. Als er een product zou zijn dat mijn huid beschadigt gooi ik het meteen in de prullenbak. En ik geloof op zich al niet dat iemand om mijn huid gaat geven, because who cares? 

Is het dan jaloezie? Waarschijnlijk wel. Het is triest, maar wel de waarheid. Met make-up kan ik de delen van mijn gezicht verdoezelen die ik minder vind en ik kan de delen die ik mooier vind versterken. Als je jaloers bent op anderen, wat doe je in je leven? Leef je eigen leven en laat anderen zijn zoals ze willen zijn, met of zonder make-up.

Fuck society.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten