woensdag 15 april 2015

My 5 Lessons of Life

Ik ben 16 jaar oud, maar ik voel toch dat ik iedere dag steeds iets leer over het leven. Dit komt ook onder andere omdat ik dol ben op boeken over het leven en hoe je met verschillende aspecten van het leven moet omgaan. Het leven heeft geen handleiding, je bepaalt zelf hoe makkelijk of moeilijk je het leven maakt, ook al gebeuren er dingen die je zelf niet kan tegenhouden. Daarom wil ik graag een aantal lessen over het leven die ik zelf ervaren heb met jullie delen.


Neem het niet persoonlijk
Het "niet persoonlijk nemen" heb ik sinds kort ontdekt. En ik moet zeggen dat het rust geeft vanbinnen. Natuurlijk kunnen mensen wel eens iets zeggen wat je niet bevalt, maar het is de kunst om het niet persoonlijk te nemen. Of stel dat iemand een slechte dag heeft en constant chagrijnig is, het is niet jouw schuld! Ik weet dat je al snel in je hoofd kan denken van: "heb ik iets fout gedaan?" Maar je moet dit proberen van je af te zetten en gewoon door te gaan. Laat diegene zijn gang gaan en ga zelf je eigen gangetje. Het klinkt misschien heel erg egoïstisch, maar denk hierbij aan jezelf. Als je telkens aan de ander gaat denken, kraakt het vanbinnen in je hoofd met alle bedachte theorieën met wat jij fout hebt gedaan. 

Kies voor wat je zelf wilt
Dit lijkt misschien een beetje wat ik hierboven zei, maar dan vanuit een ander oogpunt. Zo bestaan er mensen die je maar al te graag willen claimen. Deze mensen willen zich bij je houden, wat als lief opgevat kan worden. Maar het wordt niet meer zo leuk als dat betekend dat je niet met andere mensen kan omgaan. Met deze omschrijving denk je aan een hele kinderachtige situatie, maar geloof me: ik kom nog steeds in deze situaties. Wat ik doe is mijn eigen weg kiezen. Als ik eens met iemand anders omga of afspreek, betekent het niet dat ik meteen afscheid neem van de ander. Net zoals dat je verschillende vriendengroepen kan hebben. Ik vind verschillende vriendengroepen het leukste, zo kan ik met de een heel erg lachen en met de ander ook nog eens over serieuze onderwerpen praten. En dit kan ook met beide groepen, maar ieder mens is anders en dat vind ik zo fijn. Als ik met beide over één onderwerp praat, komt er nooit hetzelfde antwoord uit.

Accepteren
Het leven is absoluut niet simpel. Het leven is een dans tussen plezier en pijn, zoals John C. Parkin dat zo mooi zegt. De enige manier om tegenslagen te overleven is om het te accepteren en verder te gaan. Ik weet dat dit heel lastig is, maar als je het niet accepteert, leef je niet. Stel dat je relatie is verbroken: je kan of heel de tijd huilen omdat het voorbij is of eventjes huilen, doorbijten en verder gaan. Ik weet dat het even pijn kan doen, maar dat gaat zo over. Bij het verliezen van een dierbare is dit ook het geval. Natuurlijk mag je even huilen, dat is menselijk. Je blijft van diegene houden en zal aan diegene blijven denken. Maar die dierbare zou ook niet willen dat je heel de tijd bij de pakken neer zou gaan zitten. Accepteer en ga dan verder.

Blijf bij jezelf
Het algemeen bekende "be yourself" is erg belangrijk. Maar het is belangrijk dat je dan ook jezelf blijft. Als ik terugkijk naar het verleden (een half jaar geleden) zeg ik nu dat dat niet mezelf was. Ik ben bijvoorbeeld niet mezelf als ik in een nieuwe situatie terechtkom, omdat ik bang ben dat mensen mij niet goed vinden. Dat heb ik op een gegeven moment los gelaten. Ik blijf bij mezelf. Mij boeit het helemaal niks meer als iemand mij niet leuk genoeg vindt. Dat is wie ik ben en als diegene dat niet accepteert, heeft diegene pech. De mensen die echt van mij houden zullen bij mij blijven, wat er ook gebeurd. Dus blijf jezelf, je voelt je zo stukken beter.

Geniet zoveel mogelijk
De laatste jaren merk ik dat de tijd zo snel voorbij gaat. Nu besef ik ook echt dat het waar is: "het leven is kort." En ja, het leven is niet makkelijk. Met de bovenstaande tips heb ik mijn leven zelf ietsje makkelijker gemaakt, maar je kan niet alles tegenhouden. En tegenwoordig krijgen veel mensen een burn-out of raken ze in depressie. Daarom probeer ik zoveel mogelijk van alles te genieten. Ook al valt iets tegen, je moet proberen de goede dingen eruit te halen. Soms heb ik een slechte dag, maar wie niet? Ik probeer mezelf dan te troosten, door leuke dingen op het internet te bekijken (schattige dieren, duh) of boeken te lezen of het van mij af te schrijven. Het leven heeft zoveel te bieden, dus waarom bij de pakken neerzitten als je ook iets moois eruit kan halen?

Nu ik zo mijn vijf levenslessen heb ik gedeeld vraag ik me af wat jouw levensles is. Ieder mens ervaart iets anders, dus ik ben ik erg benieuwd wat andere mensen zouden antwoorden. Ik hoop niet dat ik wat te zweverig overkom, haha.

Heel erg bedankt voor het lezen! Liefs, Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten